Bokrecension: Anden i ditt liv av Eva-Britt Wennerström

Författare: Eva-Britt Wennerström
Förlag: Mamalia AB
Språk: Svenska
Utgiven: 201304
ISBN10: 9163723271
ISBN13: 9789163723278

Har du någon gång funderat på om det finns någon existens efter det här livet? De flesta har det, oavsett om han/hon sedan tror att det finns något mer eller inte. I boken "Anden i ditt liv" tar författaren Eva-Britt Wennerström med oss in i världen av mediumskap och andar och kanalisering. Hon reder ut begreppen och berättar hur det fungerar.

Boken är intressant att läsa oavsett om du tror på spiritualism eller inte. Eva-Britt Wennerström är sunt kritisk och kräver bevis för att tro på något. Hon har inte skrivit boken för att övertyga någon om något utan boken är skriven för att reda ut begrepp. Författaren är mycket tydlig med att spiritualistiska medier ska ge bevis för att det finns en existens efter det vi kallar döden.

Spiritualister tror eller är övertygade om att det finns något mer, att anden eller själen i oss lever vidare. De tror inte detta bara för att de vill tro utan de har fått bevis för det. Medier är människor som fått förmågan att kommunicera med avlidna personer. Tyvärr är det ofta så i Sverige att många som kallar sig medier mer berättar för åhörarna hur de ska leva sina liv, de kommer med analyser av hur åhöraren är och ger råd om hur de ska gå vidare i sina liv - och säger att dessa råd kommer från en ande. Ett medium ska inte ge luddiga råd utan komma med bevis på att det är äkta, på att de verkligen har kontakt med de avlidna. Den som går till ett medium och/eller en seans har rätt att kräva bevis och bör inte nöja sig med luddiga råd.

Jag har själv mist flera nära anhöriga och när jag miste min älskade yngste son gick jag till medier för att se om det finns något mer. Ett svenskt medium gav mig ett bevis, ett riktigt bevis. Mediet kunde få fram något som bara min son visste, något som ingen av oss andra visste. De andra medierna har kunna beskriva vår son och gett en hel del information, men det har ändå varit sådant som vi själva visste innan vi gick till mediet. Misstanken finns ju att mediet istället läser av oss och vårt undermedvetna. Vid ett tillfälle fick vi dock ett riktigt bevis.

När jag läste Eva-Britt Wennerströms bok blev jag väldigt glad över att hon så tydligt förklarar att det är precis det vi har rätt att förvänta oss av medier: bevis på en existens efter det här livet. I boken tar hon upp en hel del annat också, hon ger en inblick i spiritualismens grundläggande principer och hon berättar om skillnaden mellan olika sorters mediumskap och klärvoajans. Hon redogör för en mängd andliga begrepp, som till exempel energi, chakrasystemet, auran, trance, kanalisering, andliga guider, mental träning, medveten närvaro, spiritualistisk healing och mycket mer. Hon delar också med sig av övningar för att öva upp sitt inre.

Jag rekommenderar boken för alla som är nyfikna på och vill veta mer om spiritualism och annat inom det området.

Text: Hope