söndag 1 september 2013

Varför gör nutidens kristna inte under?



Jesus gjorde under, enligt berättelserna i Nya Testamentet. Han botade sjuka, han uppväckte döda, han gick på vatten, han förvandlade vatten till vi och gav blinda synen åter. När han dött och uppstått visade han sig flera gånger för sina lärjungar innan han gick vidare till vad som kallas himlen eller Gud.

När Jesus lämnade det här livet skickade han ut sina lärjungar att sprida hans budskap. I Apostlagärningarna i Nya Testamentet berättas om de första lärjungarna och hur de spred vad Jesus lärt dem. I deras uppdrag ingick att bota sjuka också och det hände till och med att döda uppväcktes.

Varför sker inte sådant i de kristna kyrkorna idag? Varför har präster förlorat tron på att de kan göra sådant i Jesu namn?

Jag kan ibland tycka att gudstjänster i traditionella kyrkor är stela, att det nästan känns plågsamt att delta, att det känns som att jag sitter av dem för att få vara med när Jesus kommer tillbaka och för att jag ska få evigt liv.

När jag förlorade en av de som jag älskar allra mest här i detta livet, när han lämnade tiden, då sökte jag mig till kyrkan eftersom kristendomen lär ut att vi har evigt liv. Jag vill ha evigt liv, jag vill träffa min älskade son igen efter det här livet.

Det finns dock kristna som lever som de första kristna gjorde och där det sker under. En av de som är med där berättar i bloggen Hela Pingsten om under och annat. Han som skriver där, Micael Grenholm, tar också ansvar för hur livet är nu. Han tar ställning mot svält, mot rasism. Kristendomen betyder något för honom, något som påverkar hela hans liv, verkar det som.

Därför vill jag tipsa om den bloggen, Hela Pingsten. Den har gett mig tillbaka tron på att det finns liv i kristendomen. 


Text: Hope


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar