tisdag 8 oktober 2013

Att låta en deprimerad ung människa träffa ett medium kan vara bra

Tidningen Dagen ojar sig över att en tonåring som mådde psykiskt dåligt och var deprimerad fick träffa ett spiritualistiskt medium.
Dagens skriver:
Det var läkare vid Bup i Örebro som förra sommaren tog en ung patient till tv-kända mediet Terry Ewans, skriver Nerikes Allehanda. När det blev känt anmäldes både den ansvarige läkaren och kliniken.

Nu känner jag inte till det här fallet specifikt.

Det jag däremot vet att ett bra medium ska:
1. Ge bevis, riktiga trovärdiga, bevis, för att livet, existensen, går vidare efter det vi kallar död
2. Ge bevis på att den som gått vidare ändå följer sina älskade nära och kära

Jag har vid flera tillfällen varit med om att medier gör just detta. När detta fungerar är det den största trösten en sörjande kan få.

Jag har också varit med vid meningslösa seanser då medier inte fått fram något som går att tro på.

Vad jag förstått är Terry Ewans ett av de skickligare medierna - och om en deprimerad ungdom genom att träffa honom fått mer tilltro till att livet och existensen är positiv, då är det bara bra.

Ingen kan med hundra procent säkerhet veta vad som händer när en människa lämnar det här livet. Ingen kan säga sig veta helt. Vi kan tro, vi kan ana, vi kan hitta tecken på att det är på något särskilt sätt.

Jag förstår inte varför det skulle vara bättre att en deprimerad ung människa inte får uppleva att de nära och kära som dött faktiskt fortfarande existerar och finns omkring oss och sänder oss sin kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar