söndag 8 december 2013

Svenska kyrkan ska satsa mer på att hjälpa människor i sorg - hoppas de släpper in medier i den satsningen

Kyrkomötet har fattat beslut om en satsning kring frågorna om begravning och mötet med människor i sorg. Kyrkomötet gav kyrkostyrelsen i uppdrag att ta fram förutsättningar för en nationell kraftsamling kring frågorna om begravning och mötet med människor i sorg, berättar Svenska Kyrkans hemsida.

När jag förlorade en av de människor som står mig allra närmast, när sorgen slog till obarmhärtigt mådde jag hemskt dåligt. Jag hade inte bara förlorat en av de jag älskar allra mest och döden slog till oväntat och han som dog vara strax över tjugo år. Han hade haft problem i ett par år och mått dåligt och vi var många som hade bett till Jesus för honom. Ändå räddades han inte.

Jag förlorade inte bara den älskade, hela min världsbild gick under och jag kunde inte tro på Jesus. Han hade ju inte brytt sig om min böner. Hur kunde Jesus då vara kärlek?

Jag gick till kyrkan ofta. Jag mötte en frid där men ingen tröst. Jag höll på att glida bort från livet och allt, min tro och min älskade var borta.

Då träffade jag ett medium som fick kontakt med min älskade. Jag fick bevis för att min älskade finns, fast han lämnat det här livet. Mediet kunde beskriva min älskade och säga saker som mediet inte kunde veta. Men det allra största var att mediet också kunde ge uppgifter som bara min älskade visste, inte ens jag visste och jag kunde kolla upp det efteråt - och det stämde.

När jag nu vet att den jag älskar finns - fast i en annan slags existens - då kan jag leva vidare. Sorgen och saknaden finns förstås, men den går att leva med och jag har hopp. För en dag möts vi igen.

Nu har jag dessutom åter förtröstan på Jesus, jag fick min tro tillbaka när jag fick kontakt med min älskade.

Jag hoppas att Svenska kyrkan när den vill satsa mer på att hjälpa människor i sorg då öppnar för möjligheter för människor att få kontakt med seriösa, duktiga, äkta medier som kan ge människor tröst i sorgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar